دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

خودمعیاری

شنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۴۶ ب.ظ


اخلاق نزد مکتبهای فکری مختلف و فیلسوفان دسته بندی و تعاریف گوناگونی دارد. در این بین اخلاق  اگزیستانسیالیستی به گونه ای متفاوت و نو به مقوله اخلاق می‌پردازد.

فیلسوفان اگزیستانس بیش از هر چیز بر موقعیتی که در آن قرار گرفته ایم تاکید دارند و هر عملی را امری ویژه و منحصر بفرد در نظر می گیرند که فاعل خویشتن را در آن موقعیت می یابد و می بایست فراتر از قوانین و قواعد قشری اخلاقی تصمیم بگیرد، انتخاب و گزینش کند و عاقبت تبعات و مسئولیت های عمل خویش را آزادانه و متعهدانه بپذیرد.
از این رو در مکتب اگزیستانسیالیسم باید و نبایدی وجود ندارد و وظیفه و تکلیفی تعیین نمیشود، تنها وظیفه شما "خودشناسی" است.

بنابراین اخلاق اگزیستانسیالیستی معتقد است آنچه را شما انتخاب می‌کنید درست‌ترین انتخاب برای شماست و اراده آزاد انسان منشأ درستی یک عمل خواهد بود. بر این اساس عملاً این انتخاب شماست که موجب درستی کار است.

در این دیدگاه برای آنکه اخلاقی عمل کنید تنها کافی است که موقعیتی که در آن واقع می‌شوید را راهنمای عمل خود قرار دهید و تمام واقعیت‌های اطراف را در نظر آورید در این صورت تصمیمی که می‌گیرید اخلاقی‌ترین کار است.


  • موافقین ۵ مخالفین ۲
  • شنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۴۶ ب.ظ
  • Mohammad Mahdi ..

نظرات  (۳)

  • فرزاد خلیلیان
  • به به
    اخه تو همین مورد هم باز تو اون شرایط شما با معیارها و ارزش های از پیش نقش بسته تو ذهنت تصمیم می گیری، اون معیار های پیشین، همه مشکل سر اوناست، اینکه از کجا اومدن، چرا درستن و ... و این کل داستان رو شیفت میده به تمام مباحث مطرح شده از اخلاق در فلسفه
    پاسخ:
    حرفت درسته...اما این مشکل با دوتا مهارت قابل حله...یکی تفکر نقادانه و دومی مهارت جستجوگری..
    با دومی داده های لازم رو پیدا میکنی و با اولی ارزش گذاری و ساختار بندی شون میکنی...
    بعید میدونم بحث اخلاق رو بشه چنین ساده جمعش کرد، بحث زیاده

    پاسخ:
    بنظرم آسودگی از همین سمته..
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی