دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

۱۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است


خیلی سخته که عقاید شخصی رو در چنین مواقعی دور نگه داشت... هر وقت باهاش مواجه میشید، عقاید شخصی حقیقتو محو میکنه... من خودمم نمیدونم حقیقت چیه و فکر نمیکنم کسی بتونه حقیقت رو درک کنه... نه نفر از ما فکر میکنیم که متهم بیگناه باشه، اما با احتمالات سروکار داریم... شاید هم داریم اشتباه میکنیم؛ شاید داریم یه آدم گناهکار رو آزاد می کنیم... نمیدونم. هیچکس نمیدونه اما ما تردیدی منطقی در ذهن داریم و این چیزیه که در نظام دادگاهی اهمیت داره... هیچ هیئت منصفه ای نمیتونه کسی رو گناهکار تشخیص بده مگه اینکه مطمئن باشه... ما نه نفر نمیفهمیم که شما سه نفر چطور مطمئن هستید...


+Angry Men 12


http://bayanbox.ir/view/7499049999216149248/fonda-calm.jpg


برای جست و جوی خرد ، اولین پله سکوت ،
دومین پله گوش فرا دادن ،
سومین پله به خاطر سپردن ،
چهارمین پله تمرین ،

و پنجمین پله آموختن به دیگران است.

{ ابن جبیرول }


فیلم 12 مرد خشمگین اثر فراموش نشدنی سیدنی لومت یکی از شاهکارهای ژانر درام دادگاهی است . تقریبا تمام داستان فیلم در اتاق شور هیئت ژوری می گذرد که 12 مرد دور هم جمع شده اند تا حکم نهایی جوانی را صادر کنند که متهم است پدر خود را با چاقوی ضامن داری به قتل رسانده است .

هیچکس شکی در مورد گناهکار بودنش ندارد مگر یک نفر از اعضای هیئت منصفه و این سر اغازیست بر مجادله ای کلامی که در ان هر شخص تحت تاثیر پیش زمینه  اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی که دارد و با توجه به تجربیات ، احساسات و تعصبات مختلف خود سعی در قانع نمودن عضو شماره 8 یا اقای دیویس با بازی هنری فاندا دارند..


http://s6.picofile.com/file/8256436968/2102fa001bdbe666c06b9449337b3b34.jpg


+ فیلم هایی ارزش دیدن دارند که  حتی بعد از نشون دادن The Endدر ذهن و زندگی خاتمه پیدا نکنند..12 Angry Men  یکی از اون  هاست..دیدن با دقت این فیلم میتونه نقطه ی عطفی در زندگی هر انسانی باشه که جایی برای فکر کردن در برنامه ی روزانه ش داره ..

ما تقریبا همیشه تصور میکنیم که حقیقتو میدونیم  و جای شک ِ منطقی و امکان اشتباه در افکار و عقاید به وضوح در تصمیم گیری هامون خالیه...

عجیب تر اینکه بیشتر افراد  یک جامعه  دارای فرضیات یکسان هستند ( فرضیه هایی که خود جامعه  در اختیارشون قرار داده ) و خیلی کم پیش میاد انسان هایی در این بدیهیات بقیه ی افراد شک کنند..بدیهیاتی فرضی که در واقع اصلا هم بدیهی نیستند ! مثال و شاهدی عینی بر این حرف ها رو میتونیم در این فیلم تماشا کنیم..

از طرفی هرکدوم از دوازده نفری که دور این میز برای صدور یک حکم نشسته اند نماینده ی قشر خاصی از جامعه و نمایان گر نوع متفاوتی از نگاه به زندگی هستند..بعضی ها فرسنگ ها دور از درک و حقیقت..بعضی ها بی تفاوت ، بعضی ها خشمگین و کینه جو..بعضی ها مستدل و منطقی اما صرفا نظاره گر..بعضی ها دنباله رو و تابع و مقلد...و اندک افرادی به دور از خودخواهی ها ، کج فهمی ها ، تعصبات و علایق شخصی تنها در جست و جوی حقیقت .


http://s7.picofile.com/file/8256436942/4834433fa437fedcb8bb47ef66b0953c.jpg

 
این تنها ایستادن به هیچ وجه آسون نیست..هیچ کس دوست نداره تنها باشه و در برابر اکثریت قرار بگیره ..اکثریتی که اغلب گوسفند وار به دنبال بقیه در مسیر نشون داده شده حرکت میکنند.. با تمام این حرف ها قهرمان این فیلم حداقل این شانسو داره تا  با استفاده از حقی که قانون در اختیارش قرار داده ( 12 رای موافق برای اجرای یک حکم ) ، مخالفتشو اعلام کنه و علارقم قرار گرفتن در اقلیت منتظر پاسخ گویی اکثریت نا آگاه یا فاقد صلاحیت بمونه ..اون به تدریج این فرصت پیدا میکنه تا اون ها رو با خودش همراه و هم عقیده کنه ..نه از راه زور و حیله که از طریق شک  ِ معقول ، جست و جو ، ریز شدن در جزئیات و  پرسیدن سوال... و جواب هایی که اون ها با درک خودشون بهش میرسند..

فیلم دوازده مرد خشمگین نشون میده که یک فرد تنها اما شجاع می تونه اجرای عدالت و رسیدن به حقیقت تضمین کنه (البته در یک سیستم دموکراتیک یا لیبرال نه یک حکومت توتالیتر) 

و در پایان این که این نوع سیستم کیفری ممکنه بی نقص نباشه اما درنهایت کارآمده  و فیلم هم درواقع نمونۀ کوچکی از همین فرآیند دادرسی مردمی ( دموکراتیک ) که رکن  اون توافق عمومیه و در آخر کار منجر به  یک تصمیم عاقلانه میشه..



اگر چه خاطرت با هر کسی پیوندها دارد

مباد آن روز و آن خاطر که من با جز تو پیوندم...


{ سعدی }



ما میتونیم کارایی شغلی و تعهد شما رو تنها با نوع مرورگری که استفاده می کنید تشخیص بدهیم. ممکنه بعضی از شما از نتیجه این تحقیق خوشتون نیاد اما دلایل خوبی وجود داره که کاربرهای فایرفاکس و کروم کارایی خیلی بالاتری از کاربر های اینترنت اکسپلورر و سافاری دارند.

درسته.همینطور، اونها در شغل هاشون ۱۵ درصد بیشتر ماندگاری دارند. چرا؟ این یک مزیت فنی نیست. چهار گروه مرورگر به طور متوسط سرعت تایپ مشابهی دارند و دانش رایانه اونها هم مشابه است. این موضوع به اینکه چطور مرورگر را دریافت کرده ای بستگی داره. چون اگه اینترنت اکسپلورر یا سافاری استفاده می کنی، معمولا بصورت پیش فرض روی رایانه ات نصب شده اند، و شما انتخاب پیش فرضی که برایت شده را پذیرفتی .

اگر فایر فاکس یا کروم را خواسته ای، به پیش فرض شک کرده ای و پرسیده ای، آیا انتخاب دیگری وجود دارد؟ و اگه کمی امکانات داشته باشی مرورگر جدبد را تهیه می کنی.

مردم وقتی از این تحقیق با خبر می شوند این را می گویند، « عالی ست، اگه بخواهم در کارم بهتر بشم، باید مرورگرم رو تغییر بدم؟»

 نه، موضوع اینه که آدمی باشی که انگیزه شک کردن در پیش فرض ها رو داشته باشی و دنبال انتخاب بهتر باشی. و اگه این کار رو خوب انجام دهی، می توانی پذیرنده چیزی خلاف «دژاوو» باشی. این موضوع نامی دارد و اسمش «ووژاده» است.( خنده حضار ، شبیه بروسلی میگه :)

«ووژاده» وقتی است که به چیزی که بارها دیده ای نگاه می کنی و یکباره آن را با دید جدیدی می بینی . یک فیلم نامه نویس که به متن یک فیلم نگاه می کند که برای پیش از نیم قرن نمی تواند اجازه تولید بگیرد. در همه نسخه های قبلی، نقش اصلی یک ملکه شیطانی بوده. اما «جنیفر لی» این موضوع را زیر سوال برد که آیا این منطقیه؟ او نقش اول را بازنویسی کرد، و آدم شریر را بصورت قهرمانی عذاب دیده مجددا خلق کرد و «یخ زده  Frozen» به موفق ترین فیلم کارتون تاریخ تبدیل شد. پس این داستان پیامی ساده دارد. وقتی که احساس شک می کنی، از آن عبور نکن..


+The surprising habits of original thinkers

+متن سخنرانی



تطاولی که تو کردی به دوستی با من

من آن به دشمن خونخوار خویش نپسندم...


{ سعدی }


http://s6.picofile.com/file/8256015476/9ksPcir72W.png


واقعیت ها رو ببینیم ، در مورد واقعیت ها حرف بزنیم ، اجازه بدیم خودمون و اطرافیانمون صریحا در مورد مشکلات و موانع و اختلافات صحبت کنند ...به جای گفت و گو و نتیجه گیریهای بی ثمر درونی..



در صورت و معنی که تو داری چه توان گفت ؟

حسن  ِ تو ز تحسین تو بستست زبان را !


{ سعدی }


http://s7.picofile.com/file/8255809050/1442494538742.jpg


زین دست که دیدار تو دل می‌برد از دست

ترسم نبرم عاقبت از دست تو جان را !


++  { Indila - Love Story  }



ما میدانیم که دشمن مایی..به همین علت میخواهیم که نابودت کنیم .

ولی به ملاحظه خدمت ها و صفت های خوب تو ،

دیواری نیکو انتخاب کرده ایم که تو را بر آن وا داریم ،

و با تفنگی اعلا ، رگباری از گلوله های خوب ،

نثارت میکنیم و دفنت میکنیم

یا یک بیل خوب در خاکی مرغوب...


+اندیشه های متی | برتولت برشت | بهرام حبیبی


در دانشکده نظامی "کارولینای" جنوبی ، به من ارزش شرافت و وظیفه و احترام رو یاد دادند .

در ضمن ازم بیگاری کشیدن ... و سعی کردن خُردم کنند و تو سال آخر، زمانی که برای نمایندگی مجلس سنا کاندید شدم ،  درسم افت کرد و چیزی نمونده بود که اخراجم کنند !
اما این باعث نشد که برای مبلغ زیادی پول ، اونم 30 سال بعد برای کتابخانه ی جدیدشون دست به دامن من نشن ..چقدر زود نمره‌های بد در سایه قدرت و ثروت فراموش میشن !


 House of Cards - S 1


http://s6.picofile.com/file/8255662250/0566bbc4888af542ddb2013f1714d592.jpg


+امتحانا خوب بود ، فقط اونایی رو می افتم که ورقه هاشون تصحیح شه :)



انسان و جامعه ی خردمند، عاقلانه و حساب شده ، در جهت بدست آوردن منفعت های شخصی و جمعی سختی میکشد، نه در راه تحمل رنج های بیهوده ای که تنها دستآورد آن سستی، کاهلی و محدودیت در استفاده از توان کامل تمام  افراد جامعه، برای برطرف کردن مشکلات فردی و اجتماعی ست.



لفظی فصیح شیرین ، قدی بلند چابک

رویی لطیف زیبا ، چشمی..خوش کشیده...(حافظ)



یکی از دوستان مطلبی برام کامنت گذاشتند بدین شرح...

 

"راز بزرگ هستی پاسخ داده شد.

 روزدوم نوامبر مصادف با ۱۱ آبان ۱۳۹۴ مجله ی scientist در سر مقاله ی اصلی خود با تیتر بزرگ نوشت : بهشت و جهنم وجود دارد!

 بیل برایسون سردبیر این مجله در پیش گفتار به طور مفصل در خصوص پروژه ی۱۶ ساله ی گروهی از دانشمندان کشورهای آلمان،انگلیس،سوییس و آمریکا که به طور محرمانه انجام شده است قلم زد.به گفته ی او انتشار این نتایج پس از قطعی شدن در تاریخ ده سپتامبر سال ۲۰۰۱۱ برای بررسی مجدد برای مدت چهار سال به تعویق افتاد .آنچه که به طور خلاصه از این تحقیقات حاصل شده است این است که هر انسان در طول زندگی بر اساس تفکرات ذهنی امواج‌ و فرکانساهایی در نرون های مغز ایجاد میکند که همان حامل های دستوری هستند.برای نمونه تفکر خشم آلود منهتی به صدور امواج سطح آلفا با فرکانسهای شدید و بسیار کوتاه در سطح رشته های نرونی شده و باعث ایجاد سیلان هورمونهای خاص از جمله آدرنالین میگردد.ازین رو هر خصوصیت و ویژگی اخلاقی که در ذهن انسان شکل میگیرد این تاثیر را در بدن انسان گذاشته و سطحی از امواج ایجاد میکند.دانشمندان با بررسی تاثیراین امواج بر روی طول موج نوسان پروتون های سازنده ی سلولهای یک مغز که از آن در حالات مختلف نمونه برداری شده بود به این نتیجه رسیدند که مقادیراین طول موج ها برای پروتون ها در حالتهای مختلف متفاوت بوده است.از طرف دیگر با انبساط هستی پس از بیگ بنگ و گسترش بدون انتهای کل هستی به سمت نیروهای گرانشی فرا کیهانی ، کل هستی نهایتا به دو لایه در هم پیچیده در بستر بی انتها گسترش می یابد که بخشی نیروهای سیاه‌چاله ای یا همان Dark forces و بخشی نیروهای روشن یا همان light forces میباشند.و پس ازمایشات ثابت شد پروتونهای مغز در حالت منفی جذب نیروهای سیاهچاله ای و پروتونهای مغز در حالت مثبت جذب نیروهای روشن میگردد.به گفته ی ریچارد هایزگر دبیر اجرایی تیم آزمایشاتی هر سلول پس از مرگ در طول میلیونها سال به ذرات بنیادین تقسیم شده که براساس طول موج ذرات زیر اتمی همچون پروتونها که در روابط کوانتومی رفتار میکنند دارای یک حافظه ی ثبت شده می باشند که به سمت نیروهای تاریک و یا روشن کشانده میشوند.به عقیده ی ریچارد هایزگر آنچه که از برزخ در کتب آسمانی یاد شده است در واقع طول بازه ی زمانی این اجزا در مسیر حرکت خود بعد از تجزیه ی یک جسد تا رسیدن به سیاه چاله های با درجه حرارت بیش از ۵۰۰ ملیون درجه فارنهایت(جهنم) و یا لایه های نورانی با دمای سازگار برای بقای اجزای اتمی(بهشت) می باشد.انتظار می رود این نتایج شگفتی آور اثرات بسیار مهمی را در نظام فلسفی و اخلاقی جهان ما داشته باشد.چرا که با در نظر گرفتن اثبات علمی وجود بهشت و جهنم هر یک از ما به این خواهیم اندیشید که پروتون های سلولهای ما به کجا خواهند رفت؟ بهشت یا جهنم؟"

 

منبع :مجله نشنال ساینتیست www.nationalscientists.com 


پاسخ شایعه 

1. وب سایتی که نویسنده متن آن را به عنوان منبع متن معرفی کرده تنها یک موتور جستجوی مطالب متنوع و گوناگون است که فقط مطالب درخواستی کاربر را در موضوعات محدودی که خود سایت معین کرده در بین مطالب منتشر شده در سایتها جستجو می کند و خود به عنوان منبع به کار نمی رود!!!

www.nationalscientists.com

2. در صورتیکه مجله Scientists که در ابتدای متن از آن صحبت شده، آدرس اینترنتی ذکر شده را داشته باشد،باز هم در تاریخ 11 ابان 94 مصادف با دوشنبه 2 نوامبر 2015 چنین مطلبی نوشته نشده است!!

ـ آدرس خبرخوان مجله مذکور که تاریخ مطالب در آن مشخص است:

http://www.the-scientist.com/?rss.feed

3. مجله مذکور نیز سردبیری به نام بیل برایسون ندارد.هیئت تحریریه این مجله را می توانید در لینک زیر ببینید:

http://www.the-scientist.com/?home.about

4. نه تنها نام «ریچارد هایزگر» ـ که دبیر اجرایی معرفی شده ـ یافت نشد، «بیل برایسون» انتخابی هوشمندانه است. از این نام سه تا در تاریخ وجود دارد! اولین آنها سیاستمداری استرالیایی است که در 1973دار فانی را وداع گفته!دیگری روزنامه نگاری آمریکایی است که در 1986 فوت کرده و تنها بیل برایسون زنده، طنزنویس اهل آمریکاست!

https://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Bryson_%28politician%29

https://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Bryson,_Sr.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Bryson

5. نه تنها در این دو منبع بلکه در هیچ منبع معتبر فارسی و انگلیسی چنین مطلبی یافت نشد. منابع انگلیسی مانند:

www.euronews.com

www.sciencenews.org

www.newscientist.com

و منابع فارسی همچون:

بخش علم و فناوری ایسنا:

http://www.isna.ir/fa/service/Science%20and%20Tech

بخش علم و فناوری بی.بی.سی:

http://www.bbc.com/persian/science

 

6. به نظر می رسد نویسنده متن، برای اثبات حرف خود دست به دامان تخیل شده باشد تا عقل و علم! این نکته به وضوح در محاسبه درجه حرارت جهنم و بقای اجزای اتمی در لایه های نورانی پیداست! نویسنده بلاشک در مورد اینکه دمای بهشت عجیب ایشان با کجا سازگار است که آن را «دمای سازگار» خوانده، توضیحی نداشته است!

 

آدرس کانال آنتی شایعه در تلگرام https://telegram.me/Anti_shayee

+(این حرف من علمی نیست اما ) تنها با خوندن عنوان این مطلب هم میشه متوجه شد این مقاله شایعه ای بیش نیست ! این پست هم صرفا مثالیه برای باور نکردن هرچیزی که میخونیم..هیچ مطلب و شنیده ای رو بدون رفرنس و از اون مهم تر چک کردن شخصی مراجع باور نکنید..شاید این اولین اصل هر تحقیق علمی باشه..

انجام دادن این کار همیشه هم آسون نیست و درواقع بسیار وقت گیره..خوشبختانه گروه هایی مثل آنتی شایعه و گمانه ، با درخواست شما این کار انجام میدن...هرچند تقریبا هیچکدوم از این گروه ها هم بی طرف نیستند . به هرحال سنجش شخصی هر موضوع با عقل و فکر و جست و جوی خودتون قبل از باور کردن و پذیرفتن هر حرفی لازمه...



می دانم که هرگز به آرامش نخواهم رسید .در من نیرویی هست . نیروی گریز از ابتذال ... و من به خوبی ابتذال زندگی و وجود را احساس می کنم .