دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

تاریخِ سکوت

پنجشنبه, ۳ آبان ۱۳۹۷، ۰۲:۰۲ ب.ظ


مورخ آدم‌ها را براساسِ تاریخِ کنش‌ها و گفته ها و نوشته‌های‌شان بازمی‌آفریند: تاریخِ هیاهو. اما کاش می‌شد تاریخِ سکوت هم داشت: چه کسی، چه زمانی، در چه شرایطی، چرا سکوت کرد؟ تاریخِ سکوت، صرفاً تاریخِ بی‌عملی نیست، چون سکوت انواعِ گوناگون دارد: سکوت به مثابۀ «گریز از کنش»، سکوت به مثابۀ «من نمی‌دانم»، و سکوت به مثابۀ «غرقه شدن در خویشتن». با درنظر گرفتن این تفکیک، می‌توان سه نوع تاریخِ سکوت نگاشت: تاریخِ سکوتِ سیاسی، تاریخِ سکوتِ فلسفی، و تاریخِ سکوتِ وجودی.

من سکوت می‌کنم، پس «به نحوی آرام» هستم. صدای من در سکوتِ من شناور است.


+ابراهیم سلطانی

  • موافقین ۹ مخالفین ۰
  • پنجشنبه, ۳ آبان ۱۳۹۷، ۰۲:۰۲ ب.ظ
  • Mohammad Mahdi ..

نظرات  (۳)

سلام

به نظرم هر سه تاش خوبه. اولش میخواستم بنویسم من متاسفانه فقط این دومی رو تا حدودی بلدم ولی تا دستم رفت رو کیبورد حس کردم دومی رو هم بلد نیستم. به نظرم بیم این سه سکوت دومی تعیین کننده هست. نمیدونم رو بلد باشی هم سکوت سیاسی میاد هم سکوت وجودی.

  • سِـــــــد جَــــــواد
  • سکوت سیاسی درست
    ولی سکوت فلسفی و سکوت وجودی صرفا لفاظی نیست؟
    عجب حرف عجیب و جالبی
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی