دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

اختیار ؟

پنجشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۵۷ ب.ظ


برخی از روانشناسان اعتقاد دارند که میتوانیم هر تصمیم با انتخابی را که فرد آدمی صورت میدهد با ارجاع به نوعی وضعیت تعیین کننده مقدم بر آن که فرد دستخوش آن شده است تحلیل کنیم ، به طوری که ، هرچند ممکن است فرد احساس اختیار مندی کند ، عمل او را در واقع  ِ امر آنچه در گذشت روی داده مقدر و معین کرده است..


+الفبای فلسفه | نایجل واربرتون


  • موافقین ۲ مخالفین ۰
  • پنجشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۵۷ ب.ظ
  • Mohammad Mahdi ..

نظرات  (۲)

کاملش رو میزارم:
آزادی تابع هزارگونه حد و قید موروثی و محیطی است با این همه عمق آن به اندازه‌ی حیات و وسعت آن به قدر شعور است. افزایش قدرت و وسعت آن بسته به تنوع تجربیات و وسعت دید و روشنی فکر است. این مطلب صحیح است که خصال ذاتی ما اعمال ما را تعیین میکند و بوجود می‌آورد اما ما خود عین خصال ذاتی خود هستیم و بنابراین، خود، موجه اعمال خویش هستیم. گفته‌ی هاکسلی که ما در تحقق دادن به امیال و رغبات خود آزاد هستیم ولی انتخاب این امیال و رغبات ب دست خود ما نیست نیز درست است اما چیزی جز لفاظی نیست زیرا ما عین امیال و رغبات خود هستیم این امیال عین حیات اند و تحقق آنها تحقق خود ماست. (لذات فلسفه ویل دورانت)

++ چیزی ک خونده بودم رو نوشتم این که ما عین امیال هستیم فکر کنم الان واضح تر شد. خودم توضیح ببشتری ب فکرم نرسید 
پاسخ:
بله ممنون واضح تر شد ، این کتاب نخوندم ، ممنون بابت معرفی :)
ویل دورانت میگه صحیحه که خصال ذاتی ما و امیال و رغبات ما اعمال و تصمیمات ما رو تعیین میکنه که هیچکدومش تحت اختیارمون نیس ولی ما عین خصال ذاتی و امیال و رغبات خود هستیم.

+ فقط به فکرم رسید که به دیدگاه متفاوت میتونه مفید باشه و اعتقاد من اصلا این نیس
پاسخ:
جالب بود ممنون :)
توضیح میدید یعنی چی " ما عین خصال ذاتی و امیال و رغبات خود هستیم. " ؟
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی