دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

(The Bad Girl) La niña mala

دوشنبه, ۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۳۱ ب.ظ


امشب باید از ماریو بارگاس یوسا تشکر کنم، به خاطر هدیه‌ای که به من داد. به خاطر یکی از زندگی‌های بی‌کم‌ و‌ کاستی که به من بخشید. خواندن "دختری از پرو" هیچ‌چیز از تجربه یک زندگیِ کامل "دیگر" کم نداشت.

شروع کردن با یک هیجان کودکانه و شوق نوجوانانه...تا رسیدن به شیفتگی جوانی، سرسپردگی میانسالی‌ و البته که، عشق ِ بخشنده پیرانه‌سری.

چشیدن (تقریبا) تمام احساسات در طول هم. تجربه دوست داشتن و دوست داشته نشدن تا مورد خیانت قرار گرفتن و بازی داده شدن توسط یک چریک ِ جذاب ِ سنگدل. حرص خوردن و زجر کشیدن و کلافگی بی‌امان. احساس شادی و سرمستی و خوشبختی کردن تا اندوهی طولانی و یک سرخوردگی و حسرت تمام نشدنی.



The Bad Girl


نویسنده برای بار هزارم به من ثابت کرد که "پرداخت همه‌چیز است"....که مهم نیست ایده اصلی چقدر دست‌خورده یا پیش‌پا افتاده‌ست...اگر بلد باشی یک داستان را چطور روایت کنی، نتیجه نهایی (فارغ از ایده اصلی) یک اثر بسیار خوب خواهد بود.
کاش همه‌ی آن‌ها که قصد دارند عاشقانه یا ناعاشقانه‌ای بنویسند این کتاب را می‌خواندند و یاد می‌گرفتند که چطور می‌توان چنین داستانی را گفت و حتی یکبار هم به دام ابتذال نیفتاد.




IMG_20180910_203004_067



تنها حسرت من هنگام خواندن، آن پرانتزهای بسته با سه نقطه در میانشان (....) بود که به وقت داغ شدن داستان پدیدار می‌شد و جای متن اصلی را می‌گرفت. سانسوری که تنها نمایشگر حماقت سیستم حاکم در قبول بخش طبیعی‌ای از زندگی بشر است. حماقتی طولانی و البته تمام‌نشدنی.

اما باید بگویم که ترجمه "خجسته کیهان" خیلی خوب است. و این شکل از امانت‌داری نصفه‌نیمه هم کار بدی نیست...که حداقل بدانی چیزی آن وسط جا افتاده است.



http://s8.picofile.com/file/8353405476/20190225_220158_klm_Small_.jpg



من در این هفته، در لیما، پاریس، توکیو و مادرید بودم. من در این هفته، صاحب دو زندگی بودم.

ممنون آقای یوسا.


  • موافقین ۸ مخالفین ۰
  • دوشنبه, ۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۳۱ ب.ظ
  • Mohammad Mahdi ..

نظرات  (۵)

  • احسان شریعتی
  • در نوشته‌ی آخرم به این مطلبت لینک دادم و ازش استفاده کردم
    پاسخ:
    اوکیه آقا احسان...
  • بازگشت به رابطه
  • ممنون از وبلاگ خوبتون
    بنظرم یوسا نویسنده ی شگفت انگیزیه. توانایی های خارق العاده ای داره جدا.. گفتگو در کاتدرال رو بنظرم بخون. پیچیدگی کتاب، شیوه ی روایت کردن تو در توش عالیه.. البته محتوا هم که به جای خود..
    پاسخ:
    اگه پیداش کنم حتما می‌خونم...ممنون از پیشنهادت.
    کتاب هم سانسور آخه؟!
    مثل همیشه عالی نوشتید
    اگه انقدر خوب بود الان میرم بی سانسورش رو گیر میارم و می خونم. جاهای سانسور شده اش رو هم می تونم ترجمه کنم برا هرکی که لازم می دونه بدونه.
    پاسخ:
    who are you? :)))))

    نه، من کی گفتم خوبه؟ من چیزی رو به کسی پیشنهاد نمیکنم....ولی اگه خودت خواستی بخونی و اینکارو هم انجام دادی واقعا خوشحال میشم ترجمه اش رو به من هم بدی :)
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی