دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

کتاب هفته (28) - امکان

دوشنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۴۷ ب.ظ


هر سال نزدیک به یک میلیون نوجوان هجده ساله در کنکور یا همان آزمون ورودی دانشگاه ها شرکت می کنند. مغز آنها در طی سالها آموزش مادون متوسط شستشو داده شده است تا باور کنند دانشگاه رفتن تنها گزینه آنها در زندگی است. آنها باور کرده اند که اگر دانشگاه نروند زندگیشان تباه می شود و دیگر به درد هیچ کس و هیچ چیز نخواهند خورد.

بیست سال پیش یعنی زمانی که من در آزمون کنکور شرکت کردم و همه هم سن و سالهای من، بدون کوچکترین شکی باور داشتیم که دانشگاه رفتن تنها گزینه ممکن برای ماست. قانون نانوشته ای می گفت که اگر رتبه خوبی برای قبولی در دانشگاه بدست نیاوری، مجبوری سال بعد دوباره برای کنکور درس بخوانی. حتی اگر سال بعد هم قبول نشوی و پسر باشی و مجبور به سربازی رفتن، در حین خدمت سربازی باید برای کنکور بخوانی و کنکور بدهی. باز هم اگر قبول نشدی، بعد از خدمات سربازی. و اینقدر پشت کنکور بمانی و بمانی و بخوانی تا بالاخره قبول بشوی! چاره دیگری نیست!

درست مثل زوج ناباروری که تحت فشارهای اجتماعی و خانوادگی و احساسی باید بچه دار بشوند. اگر این دکتر نشد باید بروند پیش آن دکتر. اگر هم نشد نباید بی خیال بشوند و بروند سراغ زندگیشان. جراحی، رژیم غذایی، دعا، نذر، لقاح مصنوعی، حتی طلاق و تعویض همسر برای رسیدن به هدف، نه تنها جایز است بلکه توصیه هم می شود. کاری نمی شود کرد. گزینه ای به جز بچه دار شدن وجود ندارد.

کنکور و دانشگاه هم داستان مشابهی دارد. معلم خصوصی کنکور. آموزشگاه کنکور. کنکورهای آزمایشی. جزوات و کتابهای جور واجور کنکور. تعیین رشته با نرم افزار. مشاور برنامه ریزی کنکور. مهندسی معکوس سؤالات کنکور. هیپنوتیزم. سمینار ان. ال. پی. و خلاصه هر چیزی که کمک کند یک بچه در کنکور قبول بشود، جایز و متداول است. کار دیگری نمی شود کرد. گزینه ای به جز دانشگاه وجود ندارد.

من کتاب امکان را در رد این قانون نانوشته نوشته ام. کتاب امکان حاصل سالها تجربه شخصی خودم و همچنین سالها مطالعه و یادگیری از زندگی و آثار انسانهای بزرگی است که از هزاران سال پیش تا به امروز برای تحقق استعدادها و خلاقیت انسانها، فکر و تلاش کرده اند.

بیست سال پیش کسی نبود که به من و دوستانم راه دیگری به جز دانشگاه رفتن را نشان بدهد. بیست سال پیش دسترسی به اینترنت هم وجود نداشت. بیست سال پیش نطفه انقلاب اطلاعاتی تازه داشت بسته می شد. بیست سال پیش همه ما در یک دوران تاریخی متفاوتی زندگی می کردیم. دوران ماقبل اینترنت. خواهش می کنم این کتاب را برای هر کسی که فکر می کند به جز دانشگاه رفتن یا مسافرکشی گزینه دیگری در زندگی اش ندارد، بفرستید. هزینه ای ندارد.

سی ایده ای که در در این کتاب مطرح کرده ام، فقط برای نوجوانهای هجده ساله نیستند. هر کسی در هر مقطعی از زندگیش می تواند از این ایده ها و یا ایده های مشابه، بهره ببرد. مثلا کسی که با بحران میانسالی مواجه شده است. کسی که کارش را دوست ندارد. کسی که از زندگی کارمندی یا مجردی یا متاهلی خسته شده است. کسی که تازه بازنشسته شده است و نمی داند با بقیه زندگیش چه کار باید بکند. کسی که خرش در گل زندگی گیر کرده است. مادری که تازه مسئولیت نگهداری بچه اش را به دانشگاه سپرده است و وقت آزاد زیادی دارد. نوجوانی که تازه وارد دبیرستان یا حتی دانشگاه شده است. همه آنهایی که توانایی یادگیری دارند می توانند از این ایده ها بهره ببرند.


{ لینک دانلود کتاب امکان – سی کار که به جای دانشگاه رفتن یا مسافرکشی می توان کرد }


http://audiolib.ir/wp-content/uploads/2014/08/emkan.jpg


 اون چیزی که در این کتاب اهمیت داره تشویق به نرفتن به دانشگاه نیست بلکه مطرح کردن فلسفه ی امکانه..
امکان هایی که هر کس بنا به سلیقه ،شرایط و ظرفیت و … می تونه تجربشون کنه..
این کتاب رفتن به دانشگاه رو نقد نمی کنه بلکه اون دید افراطی اجتماع نسبت به دانشگاه رفتن رو نقد می کنه ، که انگار هیچ راهی جز این بعد از 18 سالگی نیست...

دانشگاه خوبه ( یا میتونه خوب باشه ! )اما همه چیز نیست. دانشگاه رفتن هم فقط یک امکانه مثل تمام امکانهای دیگه...


http://bayanbox.ir/view/3270661505740712627/2.jpg

  • موافقین ۱۳ مخالفین ۰
  • دوشنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۴۷ ب.ظ
  • Mohammad Mahdi ..

نظرات  (۸)

خیلی خیلی ممنون بابت معرفی ِ این کتاب .. یجور نشونه بود واسم .. / چقد زندگی آدم عوض میشه اگه تو هر چیزی به امکانای دیگه ای که هست توجه کنه .. و خودشو محدود به بقول نویسنده ساده ترین و عمومی ترین کار نکنه .. با توجه به اینکه آدمام خیلی باهم فرق دارن و واقعا یوقتا مسیری که اکثریت میره هر چقد خوب راه ِ تو نیست .. / تو دوساعت بی وقفه با دقت واشتیاق خوندمش .. و به داداشم و دوستای نزدیکم معرفی کردم .. 

+ کلا خونه ی شما همیشه یه چیزی وارد زندگیم کرده .. واقعا .. ممنون ..


پاسخ:
خوشحالم که خوندینش و براتون مفید بود و از اون بیشتر که به اطرافیانتون معرفیش کردید :)

+حضور شما و مهربونیتون هم همیشه باعث شده من با رغبت بیشتری وقتمو صرف اینکارها بکنم ، ممنون :)

+ طوری میشه که ادم حس میکنه غیر از درس چیز دیگه ای وجود نداره و بعد کنکور هم یک ادم توو خالی تحویل میگیریم. همه ی ابعاد دیگه زندگی بسته میشه و ما می مونیم و کلی کتاب دوست نداشتنی.
به نظر من نهایت افسردگی انجام دادن طولانی مدت کاری که دوست نداریم..
پاسخ:
بدترش اینه که حتی متوجه نشیم چقدر خالی هستیم..تا وسطای دوران دانشگاه..
موافقم..سیمین هم تو کتاب غروب جلال روی دیگه ی همینو میگه..لذت و خوشبختی یعنی در متن کاری باشی که دوستش داری..
دقیقا همینطوره
کنکور شده یه مسئله ی خیلی بزرگ و حیاتی
کسانی رو میشناسم که  الان سه سال پشت کنکورند بخاطر رشته ی پزشکی
انسان ها پراز استعداد ها وتوانایی هایی هستند که باید کشف کنند و پرورشش بدند ولی متاسفانه همه گرایش ها داره میره به سمت و سوی خاصی و با این روند استعداد ها تلف میشوند...
... چه خوب شد که این کتاب رو معرفی کردید...
فکر کنم خیلی بتونه به دردم بخوره
ممنونم
پاسخ:
بله..فکر میکنم همه ی مشکلات ما ، از نا آگاهی و جهله..و تنها درمانش خوندن ایده های جدید و پیدا کردن آگاهی..
امیدوارم به دردتون بخوره :)
ممنون بابت معرفی و لینک کتاب :)
پاسخ:
دست نویسندش درد نکنه :)
جالبه همین دیروز تو سررسیدم نوشتم "امکان" ... دغدغه‌ی ذهنی این روزام. از شرحش می‌گذرم ...
ممنون برای این پست.
پاسخ:
خواهش میکنم :)
چه کتاب جالبی! ممنونم از معرفی این کتاب دانلودش کردم و از همین امشب شروع میکنم به خوندن به نظرم باید کتاب جالبی باشه 
پاسخ:
خوشحال میشم نظرتون رو در موردش بدونم :)
  • .: جیرجیرک :.
  • نمی دونم چطور باید قدردانی کنم از نوشتن این پست. بی نهایت ممنون از اشتراک این کتاب ^_^

    برام مثل یه نشونه بود. باوری که اخیرن بهش رسیده بودم رو برام به یقین تبدیل کرد. مرسی :)
    پاسخ:
    خواهش میکنم :)
    منم ممنونم که حس خوبتونو باهام به اشتراک گذاشتید ، خوشحال شدم که ب دردتون خورد :)
    اگر خودتون خوندیدش، نظر خودتون رو هم بگفتید لطفا.
    پاسخ:
    حتما اگه فرصت شد نظر کاملمو در موردش میگم..
    اما فقط یک چیزو  بگم فعلا و اون این هست که به نظرم باید نکته اصلی کتاب درک بشه..ممکنه هیچ کدوم از اون سی ایده برای خیلی ها جواب نده..مهم درک فلسفه ی امکانه..مهم اینه که ایده های خودتو داشته باشی و از انجام دادنشون نترسی..مهم اینه که بفهمی این کتاب در جهتی نیست که تو رو برای انجام یک کار مشخص متقاعد کنه یا نظرتو نسبت به یک کار دیگه تغییر بده..همه چیز به عهده ی خودته و کتاب فقط با بیان تجربه ی شخصی نویسنده یک جور راهنماست ، نه معلم..
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی