دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

کتاب هفته (30) - چطور کتاب بخوانیم

دوشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۱۵ ب.ظ


متوجه شدم کتاب خوندن برام تبدیل به سرگرمی شده..شاید باعث بیشتر شدن اطلاعاتم بشه اما افزایش درک قابل قبولی برام به همراه نداره..بدتر از اون این که بعد از مدتی تمام چیزهایی که خوندم از خاطرم میرفت..به طوریکه من حتی قادر نبودم 15 دقیقه در مورد کتابی که خوندم برای دیگران توضیح جالبی داشته باشم . چه برسه به استفاده از مطالب کتاب در صحبت هام..


البته این فقط مشکل من نبود . آدم های دیگه ای رو هم دیدم  که مطالعات نسبتا زیادی داشتند اما به نظرم رسید این ها نمود بارزی در رفتار و منش و گفتارشون نداره ..عجیب تر آدم هایی بودند که بعد از مدتی حتی نام کتاب ها و نویسنده ها رو هم به خاطر نداشتند..

" بعضی مشکلات چنان عمومیت دارند و گریبانگیر جامعه هستند که مردم آنها را احساس نمیکنند و نمیبینند . در حقیقت میبینند ولی آنها را عادی می پندارند و تصور میکنند باید چنان باشد !

از آن جمله مساله ی خواندن است و یا بهتر بگوییم ، مساله این است که مردم تصور میکنند که میدانند جطور کتاب بخوانند ، درحالیکه اکثرا این هنر را ندارند و خواندن آن ها در حد خواندن ابتدایی است .

مهم تر این که دست اندکاران آموزش و پرورش نیز از کنار این مشکل به سادگی گذشته و آموزش خواندن را در مدارس ابتدایی ساده اندیشانه کافی دانسته اند "

در حقیقت تمام توانایی که ما در مورد خوندن و چطور خوندن بدست میاریم همون چیزیه که در دوران ابتدایی به ما آموختند ..بیشتر ما یک کتاب علمی رو همون طور میخونیم که یک رمان رو..

بخشی از این مشکل ها مربوط به تنبلی و اهمال کاری میشه و بخشیش هم از روی نادانیه..یعنی بی اطلاعی از روش های موثرتر برای خوندن و یادگیری..

کتاب" چگونه کتاب بخوانیم" ( از  مارتیمر جی. آدلر - چارلز ون دورن ) احتمالا میتونه حل کننده ی بخشی از این مشکلات باشه..به شرطی که با دقت خونده بشه و دستور العمل هاش به طور دقیق برای هر کتابی که ارزش وقت گذاشتن داره اجرا بشن..در غیر این صورت این اطلاعات هم به هیچ دردی نخواهند خورد و اثری هم نخواهند داشت .
بخش هایی از این کتاب رو هم میتونید در وبلاگ یادداشت ها بخونید که زحمت تایپشون با الهام خانوم بوده..

( 1    2  )

نمیدونم این کتاب هنوز در کتاب فروشی ها وجود داره یا نه اما احتمالا میتونید در کتابخونه های عمومی شهرتون پیداش کنید..

انتشار نسخه های قدیمی این کتاب توسط نشر آستان قدس رضوی انجام شده ( عه یک کار مفید هم کرده که ! ) این هم PDF کتاب البته به زبان انگلیسی. {How to Read A Book }

ده ایده برای مطالعه ی بهتر و بیشتر

چگونه بخوانیم؟


  • موافقین ۴ مخالفین ۰
  • دوشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۱۵ ب.ظ
  • Mohammad Mahdi ..

نظرات  (۱)

عالی،...
با تشکر.
پاسخ:
خواهش میکنم :)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی