دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

دلم گرفته است..

سه شنبه, ۸ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۲۵ ب.ظ


دلم گرفته است

دلم گرفته است

به ایوان می روم و انگشتانم را

بر پوست ِ کشیده ی شب می کشم

چراغ های رابطه تاریکند

چراغ های رابطه تاریکند

دیگر کسی مرا به آفتاب

معرفی نخواهد کرد


دیگر کسی مرا به میهمانی گنجشک ها نخواهد برد

پرواز را به خاطر بسپار

پرنده مُردنی است...


{ فروغ فرخزاد }



http://s3.picofile.com/file/8230572968/24595_985.jpg


 + { دلم گرفته است - فریدون فرخزاد }

این آهنگ فریدون فرخزاد را  بسیار دوست می دارم چون به گمانم آهنگی است که دست ِ کم من شبیه آن را در آهنگهای فارسی نشنیده ام . شعر ِ فروغ یک مونولوگ ِ کوتاه جاودانه است، اما فریدون فرخزاد آن را نمی خواند بلکه از نگاه ِ من آن را مانند بازیگر  ِ یک نمایش، می خواند و بازی می کند .
 گویی او با واژگان این شعر یک نمایش یک نفره بازی می کند .کافی است به تکرار ِ چندباره ی "دلم گرفته است" گوش کنید تا ببینید که فریدون فرخزاد چگونه با چندین حس ِ گوناگون آن را می خواند ، با حس ِ ترس ، نگرانی ، نا اُمیدی ، بیتابی ، پریشانی و تشویش ، بغض ، نیشخند و ...  و بی گمان این حس ها که همه در این آهنگ از گلوی فریدون فرخزاد شنیده می شود  ،  همان احساس ها ، همان شناخت هایی است که از خواهرش داشته است و تمام این دریافت ها و تمام آن خاطره ها با فروغ را با این آهنگ جاودانه کرده است .
آهنگ و سازآرایی (تنظیم) آن بسیار زیباست و مُدرن و بی مرز  و هم احساس با شعر فروغ و صدای فریدون فرخزاد . و گذشته از تک جمله ی "دلم گرفته است" ...

آنچه این آهنگ را برایم جاودانه می کند لحن ِ فریدون فرخزاد است آنجا که می خواند : به ایوان می روم و انگشتانم را بر پوست ِ کشیده ی شب می کشم و سپس آن فریاد ِ بلند و مردانه اش را که : پرواز را به خاطر بسپار ...



  • موافقین ۴ مخالفین ۰
  • سه شنبه, ۸ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۲۵ ب.ظ
  • Mohammad Mahdi ..

نظرات  (۷)

با وجود اینکه فروغ رو به شدت دوست دارم.. اما همیشه یه غمی تو شعراش بوده که وقتی می خونم تا چند ساعت افسرده ام.....
ولی این شعرش بی نظیره 
پاسخ:

شاید به خاطر این باشه که غم ِ فروغ ساختگی نبوده و از زندگی واقعی در شعرش نمود پیدا کرده به خاطر همین اینقدر قابل لمسه...
میشه به وبلاگ مشاعره بیشتر برسین؟ من خودم قول میدم کمی بیکارتر بشم کلی شعر بفرستم :) 
+ انگار اینجا کمتر پست های تک بیتی با عکس می گذارین اما هنوز هم همه ی مطالب خواندنی و قشنگ هستند. 
پاسخ:
راستش به خاطر همین استقبال نشدن و همکاری نکردن با خودم فکر کردم مثل سابق در همون دفترم شعرها رو یادداشت کنم چون به هرحال فرقی نمیکرد و هدف من چیز دیگری بود !

ولی چشم بعد از امتحانا به اونجا هم رسیدگی میکنم ، از حضور شما هم خوشحال میشم :)

+بله خیلی کمتر شده..از طرفی دیگه تک بیتی های خیلی کمی به دلم میشینه و اینکه پیدا کردن عکس هم زمانبره و من وقتی براش ندارم
ولی سعی میکنم بیشترش کنم ، بعد از امتحانا !

ممنون از نظرتون :)

اووف! وبلاگتان را گم کرده بودم. وبلاگ قبلتان(بلاگفا) نمی دانم چرا باز نمیشود. به هر حال، خوشحالم پیدا کردمتان :)
پاسخ:
آره فیلترش کردن جوونمردا..

ما هم خوشحالیم که شما اینجا رو میخونید :)
درود
استفاده کردم
پاسخ:
شکر :)
من نوشتم حجم سبز گمونم .. :)) منظورم وهم سبز بود !
پاسخ:
آره پیش میاد..تو بلاگ بر خلاف بلاگفا نمیشه دستکاری کرد تو کامنتا :)))
و کی میتونه اون عجز و بغضُ تو دلم گرفته است گفتنا نادیده بگیره 
پاسخ:
اوهوم...بی نظیره...
این خواهر برادر اسمشون که میاد سراسر اندوه میشم ... 

+ مرسی که همیشه بهترینا رو معرفی میکنید .. بعد آهنگ دل زارم که گذاشتید و رفت تو لیست بهترینام تموم آهنگای فریدونو دانلود کردم .
پاسخ:
برای من هم همینطوره..

+حواهش میکنم..خوشحال میشم آهنگ ها یا آلبوم هایی ازش که بیشتر دوست داشتید به من هم معرفی کنید :))
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی