دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

زن و ظن...

يكشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۵۶ ب.ظ


این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که برغم همه پیشرفتهای علمی، هنوز شناخت ما از "زن" آنقدر ناچیز و اندک است که هرگونه تأمل و سخنی، میتواند به مثابه نخستین گام در راهی طولانی و دشوار باشد.
ما حتی هیچ فهم درستی از مسائل فیزیولوژیک زنان در اختیار نداریم. این «حتی» البته نباید به معنای «بی‌ارزش بودن» یا اهمیت نداشتن تلقی شود. بلکه این بدان معناست که وقتی ما هنوز هیچ فهم درست و دقیقی از مسائل فیزیولوژیک زن نداریم، بی شک در سایر حوزه های روانی نیز ره به جایی نخواهیم برد. طرفه آنکه بسیاری از مسائل مردان نیز در نسبت با همین موجود ناشناخته (زن) طرح می‌شود و موضوعیت می‌یابد.


نیچه وقتی گفت: «زنان حتی سطحی هم نیستند» بیشتر بر ناشناخته بودن زن تأکید داشت. این چگونه موجودیست که نه عمیق است و نه سطحی؟
شاید مطالعات فلسفی فمینیستی کوششی باشد برای پاسخ به این پرسش، و البته تأمل درباره اندام زن، در صدر این مطالعات و پژوهش قرار خواهد گرفت، چراکه اندام و بدن، نخستین پدیداری است که خود را در معرض دید و مطالعه قرار می‌دهد.


بدن زن سخن می‌گوید و این بدان معناست که باید بکوشیم گوشی برای این سخن فراهم آوریم. فقره ای از مقاله "لوس ایری گاری" به ما در این راه کمک می‌کند:
«زن در خودش همواره دیگری است. بی شک از همین‌روست که او را هوس باز، درک ناپذیر، بی قرار و دمدمی می‌نامند. نیازی نیست نحوهٔ تکلمش را به یاد آوریم! تکلمی که زن در آن به همه چیز می‌پردازد بی آنکه مرد بتواند در آن انسجام هیچ معنایی را بیابد. گفتارهایی متناقض، کم و بیش دیوانه وار از دیدگاه منطق عقل، و نامفهوم برای کسی که به آنها با قالب‌هایی شکل گرفته، یعنی رمزگانی کاملا حاضر و آماده گوش می‌دهد. از همین‌روست که زن در گفته‌هایش نیز _دست کم وقتی جرأت آنرا داشته باشد_ همواره خودش را از نو لمس می‌کند. او به زحمت خود را از پرحرفی، تعجب، سربسته گویی، و عبارت‌های ناتمام رها شده دور می‌کند. وقتی هم به آن باز می‌گردد، برای آن است که از جای دیگری آغاز کند. از نقطهٔ دیگری از لذت یا درد باید به گونهٔ دیگری به او گوش داد.
همچون "معنای دیگر"ی که همواره در حال بافته شدن، در حال آغوش گرفتن کلمات، اما همچنین در حال رها کردن آنهاست، تا در آنها ثابت و منجمد نشود، زیرا اگر «زن» چیزی میگوید با آنچه میخواهد بگوید پیشاپیش دیگر یکسان نیست.
وآنگهی هرگز با هیچ چیز یکسان نیست، بلکه مجاور است. (با چیزی) تماس می‌یابد و هنگامی که گفته‌اش پیش از اندازه از این مجاورت دور میشود، زن آنرا قطع میکند و دوباره از "صفر"، یعنی از بدن-اندام جنسی اش- شروع می‌کند.»

+دکتر اکبر جباری

  • موافقین ۴ مخالفین ۰
  • يكشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۵۶ ب.ظ
  • Mohammad Mahdi ..

نظرات  (۴)

این مدل طبقه بندی ها و جدا کردن ها از نظر من منطقی نیست. ما همه صرفا انسان هستیم و تفاوت زن و مرد هم در مسایل روزمره و عادی به چشم نمیاد. از نظر من مسایلی که به زن یا به مرد نسبت داده میشه بیشتر از درونی بودن، حاصل از اموزش محیطیه. درسته که از نظر سیکل هورمونی و اندامهای مربوط به جنس تفاوتهای اشکاری دیده میشه اما این مسایل باعث تفاوت کلی در امور روزمره و زندگی عادی نمیشه
پاسخ:

ببینید اینکه الان کجا هستیم، با اینکه باید به کدوم سمت بریم یا کجا باشیم یه بحث متفاوته.

به هرحال الان تفاوت وجود داره، حتی در جزئی ترین مسایل روزمره...نمیشه اینو انکار کرد. حالا علتش هر چی که می‌خواد باشه. محیط آموزشی یا اثر تاریخی قرن‌های تمایز و تفاوت قائل شده و....

سلام

این مردها که پیچیده تر هستن! خیلی از حرف هاش رو نتونستم درک کنم.

پاسخ:
سلام


اختیار دارید!‌ :)))
زنها خیلی هم پیچیده نیستن
هر زنی یه اخلاق خاصی داره
پس مثل هر آدمی که روی کره زمین پیدا میشه جدا از جنسیتش یک موجود خاص مثل یه اثر انگشت خاصه که شبیه هیچکس دیگه نیست
یه چیز دیگه هم هست
اینکه مردا فکر میکنن زنا خیلی پیچیده ان شاید به این خاطره که مردا خیلی ساده و بدون لایه ان...یعنی...
بیخیال شما هیچوقت شاید تو یه زمان نتونید مجموعه ای از احساسات مختلف بشید...ولی یه زن میتونه...مثل وقتی که بچه اش بعد نه ماه به دنیا میاد...اگه ازش بپرسید چه حسی داری دقیقا خودشم نمیدونه...خوشحاله ناراحته یا نگرانه...
پاسخ:
ولی به نظر من جنسیت‌های مختلف ویژگی های مشترک زیادی هم دارند که به شناخت افراد در سطوح جزیی هم کمک میکنه.
جالب بود  
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی