دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!


کسانی هستند که به طور جدی، عهد و پیمان دائمی در ازدواج یا مناسبات عاشقانه و روابط عاطفی را بنابر دلائلی امری ناشدنی و در نتیجه امری غیر اخلاقی می دانند‌. استدلال اصلی آنها این است که در تلقی رایج از ازدواج یعنی ازدواجی که بر مبنای یک رابطه پرشور عاشقانه شکل می‌گیرد، طرفین رابطه با یکدیگر عهد و پیمان می‌بندند که تا پایان عمر نسبت به هم متعهد و وفادار خواهند ماند و از یکدیگر مراقبت خواهند کرد. حال آنکه اخلاقا وقتی ما قول می‌دهیم باید قول به انجام کاری بدهیم که از عهده انجام آن برخواهیم آمد. آنها می‌گویند عشق، یک هیجان شدید و عاطفه پرشور و خارج از کنترل است که برای مدتی طرفین ارتباط را درگیر خود می کند و پس از چندی، دیر یا زود ممکن است دستخوش تغییر شود و رو به سردی و خاموشی گراید. همانطور که انسان‌ها در طول یک رابطه ممکن است دستخوش تغییر و تحول شوند.

بنابراین به خاطر همین ساختار وحشی و کنترل ناپذیر عشق و همینطور غیرقابل پیش بینی بودن شکل شخصیت و عقاید و احساسات و خواسته‌های انسان، هیچ قولی نمی توان داد و هیچ عهد و پیمانی نمی‌توان بست مبنی بر اینکه رابطه عاشقانه طرفین تا پایان عمر برقرار و پایدار بماند. وقتی که ما متاثر از عاطفه پرشوری به نام عشق به دیگری قول می دهیم که تا پایان عمر با او خواهیم بود، اگر ارزیابی واقع‌بینانه ای از ذات و سرشت عشق و ظرفیت و امکانات روان شناختی خود داشته باشیم، در حقیقت به مصداق تکلیف مالایطاق، قول به انجام کاری داده ایم که فراتر از مقدورات انسانی ماست. این امر، توقع داشتن چیزی ناممکن از خویشتن و دیگری است و از همین رو، امری غیر اخلاقی به شمار می آید (به قول نیچه: از خویشتن چیزی ناممکن نخواهید!).


  • موافقین ۲ مخالفین ۰
  • شنبه, ۱ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۱۸ ب.ظ
  • Mohammad Mahdi ..

نظرات  (۱)

  • دامنِ گلدار
  • و پیش‌فرض چنین استدلالی اینه که آدمها محکوم به حدود مادی خودشون هستن و نمیتونن ظرفیتشون رو ارتقا بدهند. یا اینکه همون که در لحظه تعهد و پیمان بستن هستن بهترین نسخه‌شون هست. حال آنکه هر تجربه بُعد جدیدی به آدم اضافه می‌کنه، ادم‌ موجودیه در حال تکامل و متعالی شدن،  و اگرچه شور و حرارت خاموش‌شدنی است، دوام و درک و یادگرفتن زیبایی کنار هم زیستن، همراه و پایه داشتن، همفکر داشتن، و خیلی چیزهای دیگه، همگی لذت بیشتری از هیجان اولیه داره و اصلا در کوتاه‌مدت و بدون تلاش و انرژی بدست نمی‌آید. یا اینکه بطور معادل پایه‌ی فرض اینه (به اشتباه)  که چیزی بهتر از شور و عشق اولیه در رابطه نمیتونه وجود داشته باشه، که طبیعتاً این هم ادعای قابل اثباتی نیست. 
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی