ناخودآگاه بیرون زده ایرانیان
ژاک
لاکان معتقد است: «ناخوداگاه بیرون است» این تز لاکانی به این معناست که
برای پی بردن به عقده های سرخورده و تلمبار شده یک فرد (یا جامعه) نیاز به
روانکاوی و صرف ساعت های طولانی نیست بلکه کافیست با نگاهی دقیق به علایق،
گفتارها، رفتارها (از قبیل ورزش محبوب، موسیقی مورد علاقه، فیلم هایی که
دوست دارد، کتاب هایی که می خواند، عکس هایی که از خود در فضاهای مجازی
منتشر می کند، نظام و حاکم سیاسی محبوب، نوع پوشش و امثالهم) به ناخوداگاه
او پی برد.
این تز «ناخوداگاه بیرون است» در تحلیل ناخوداگاه جمعی
یک جامعه نیز می توان به کار برد، چند وقت پیش یک لطیفه قابل تاملی را در
فضای مجازی با این مضمون که «تمام مردم دنیا با فیلم تایتانیک گریه کرد اما
ایرانی ها خودارضایی» مشاهده کردم، اگر با نگاه روانکاوانه بنگریم هیچ جک
یا لطیفه ای بدون دلیل روانی در جامعه ای مورد استقبال قرار نمی گیرد.
(فروید لطیفه ها را یکی از ابزارهای مناسب برای شناخت ناخوداگاه می دانست)
ناخوداگاه
بیرون زده ایرانیان یا «ابژه، ابژه نیاز هست» در این لطیفه به خوبی مشهود
است. جامعه ایرانی دهه هفتاد شمسی که به لحاظ مسائل جنسی و روابط زن و مرد
به شدت بستهتر بود سعی می کرد از هر «ابژه ای» حتی هنری و سینمایی خوانشی
جنسی عرضه کند (به وضوح در خوابگاههای دانشجویی مشاهده می شد که اغلب
دانشجویان در برخورد با یک اثر از دیوید لینچ یا استنلی کوبریک و سایر
کارگردانان بزرگ سینما ابتدا صحنه های جنسی فیلم را تماشا کرده و سپس به
تماشای خود فیلم می نشستند)
این ناخوداگاه بیرون ایستاده یا تعریف ابژه ها بر اساس نیازهای ارضا نشده در بسیاری از کنش های سیاسی و اجتماعی ما مشهود است.
از
انتخابات های شوراهای شهر که زنان کاندیدا سعی می کنند با آرایش های خاص
رای جامعه را جمع نمایند، تا کلاس های دانشگاه و شمشادهای محوطه دانشکده،
از پرسه زنی در خیابان ها تا رفتن به سینما و پارک...همه و همه نشان می دهد
ابژه نیاز در این جامعه یا ناخوداگاه بیرون ایستاده پر از خوانش ها و عقده
های سرکوب شده جنسی است.
«ابژه» ها به هیچ وجه برای همه سوژه ها معنی و مفهوم یکسانی ندارند و هر کس بر اساس نیاز خود دست به تعبیر و خوانش ابژه ها می زند.
+فرهاد قنبری
- پنجشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۷، ۰۸:۰۷ ب.ظ