دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

شناخت آدمها در معرکه ی بازی..

چهارشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۶، ۰۷:۳۲ ب.ظ


امروز فرصت ما برای شناخت دیگران کمتر از گذشته است. آدم ها محتاط تر شده اند و هر روز ماهرانه تر نقاب هایشان روی چهره میگذارند.
اما هنوز هم معدود روزنه هایی وجود دارند که میتوانیم از میان آنها به تماشای نمایی از شخصیت انسانها بنشینیم. این فرصت برای من از میان بازی های گروهی که گهگداری میان خانواده و آشنایان و دوستانم شکل میگیرد به وجود می آید. مسابقه هایی که در پایان آن برنده و بازنده ای وجود دارد از آن معدود موقعیت هایی ست که میتواند به ما در شناخت بهتر خودمان و آدم های دیگر کمک کند. هنوز میل شدید به پیروزی و ثابت کردن اینکه بهتر، قوی تر یا باهوش تر از دیگرانیم در ما زنده است. آدمها دوست دارند برنده باشند. اغلب آنها؟ به هرشکل و قیمتی..
برای همین است که در لحظات حساس منتهی به پیروزی یا شکست بازی های حتی دوستانه، نقاب ها کنار میرود و هیولای درون به بیرون کشیده میشود. آدمها اینجا بیشتر از هر موقعیت دوستانه دیگری هیجان زده میشوند؛ با حالتی عصبی سرهم داد میکشند، همدیگر را به حق یا ناحق به فریب یا تقلب متهم میکنند، کلمات زشت جدیدی را از اعماق ذهنشان بیرون میشکند، به هم گروهی شان نسبت احمق و خنگ میدهند، با رقیبشان مشغول بحث و درگیری های لفظی بچگانه که از شخصیت شان دور به نظر میرسد میشوند و هر کاری میکنند که در پایان طرف بازنده ی میدان نباشند..تمام این لحظات از معرکه ترین فرصت ها برای تماشای آدمها بیرون از نقاب ها و نقشهایشان است..و برای کسانی که به خودشناسی علاقه دارند یک آینه تمام قد برای شناخت خود.


  • موافقین ۸ مخالفین ۰
  • چهارشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۶، ۰۷:۳۲ ب.ظ
  • Mohammad Mahdi ..

نظرات  (۵)

سلام

چیزی که می نویسم احتمالا ربطی به این بحث نداشته باشه ولی دوست دارم بنویسم.

شنیدم آیت الله بهجت تو حوزه دین همیشه سفارش میکرده برا خدا ریا کنید. شاید ریا معادل دینی نقاب باشه. برا خدا ریا کن ولی برا مردم نه. با مثال می نویسم. دین میگه سعی کنین کمک هاتون مخفیانه باشه چون برا شما بهتره. یکی از دلایل این توصیه اینه که عزت نفس انسانها حفظ بشه و از طرف دیگه شما به عنوان انسانی که کمک میکنی خودت رو برتر از سایرین ندونی. اگه شما صرفا به خاطر خدا دستگیری کنی به علت مخفی بودن توقع و چشمداشت هیج پاداشی رو از هیشکی نداری. چون خودتی با خودت هیچ نقابی روت نمیشینه. به نظر من نقاب چیزیه که ما آدما به همدیگه هدیه میدیم. این رفتار ما رو بر خودمون مسلط میکنه و بهش میگیم خود کنترلی. آدمایی که به این مرحله میرسن اخلاق اربابی دارن و از بردگی فاصله گرفتن.

من تو بازی تا حدودی شبیه شمام. ترجیح میدم بهم خوش بگذره ولی اگه حس کنم پای تقلب وسطه اگه قدرتش رو داشته باشم جمع رو هم سو میکنم که متقلب رو حذف کنیم اگه نتونم خودم رو میکشم کنار.

پاسخ:
سلام
  • -دایناسو ر-
  • موقع انتخابات ریاست جمهوری هم موقع خوبیه واسه دیدن خود واقعی آدم‌ها... 
    تو انتخابات اخیر گاهی با تعجب به بعضی‌ها نگاه می‌کردم و باورم نمی‌شد این آدم‌ها، همون آدم‌های همیشگی باشن، گاهی حتی انگار نسبت‌ها و خاطراتو همه همه چی رو فراموش می‌کردن و یه غریبه بودن.
    پاسخ:
    دقیقاً..مثال خوبی زدی..یکی از موقعیت های خوب همونجاست..کلاً زمانی که آدمها دچار جوگیری شدن یا به شدت هیجان زدن زمان مناسبیه

    به نظرم فراموش نمیکنن..فقط نشون میدن که واقعا براشون اهمیتی نداشته!
    .... یا بعضی بازیای کنسولی و موبایلی :)
    تو بازی های گروهی بعضی ها انگار سر شرافتشون بازی می کنند... انگار همه چیزشون به برد و باخت تو اون بازی بستگی داره... و واقعا میشه چهره ی جاه‌طلب و هم نوع نابودکن آدم ها رو که متاسفانه با ذات درونی خیلی ها فاصله زیادی نداره رو تو این بازیا دید..  
    خیلی باریک بینانه بود این پستت :)
    و تلاش برای بهتر کردن رفتارمون تو چنین موقعیت هایی به نظرم اگه با هدف اصلاح تصویری که ازمون نشون داده میشه باشه نگه داشتن نقابه...  در غیر اینصورت میشه اسمشو گذاشت خود کنترلی...  یعنی حواسمون به رفتارمون باشه فقط به این دلیل که چنین رفتار سبکسرانه ای از شخصیت درونیمون به دوره...
    پاسخ:
    دقیقا..انگار سر شرافتشون بازی می کنند :)

    یعنی جاهایی که حتی برامون مهم نیست چطور به نظر میرسیم باز هم درست رفتار کنیم..میشه خودکنترلی..توضیح خوبی بود :)

    سلام

    راست میگینا. تا حالا دقت نکرده بودم. شما بازی کردنی چه جوری میشین؟؟؟

    پاسخ:
    سلام
    بیشتر اوقات بی تفاوتم و فقط سعی میکنم همه چیز بامزه و خنده دار پیش بره و از بازی لذت ببرم
    اما خب سر بعضی از بازی ها (شرط بندیا ) هم ناراحت یا عصبانی میشم..مثل بقیه دوست دارم برنده باشم..
    چیزی که نمیدونم اینه تلاش برای بهتر کردن رفتارم خودکنترلیه یا نگه داشتن همون نقاب؟
  • پیمان محسنی کیاسری
  • به عنوان «تمرین نوشتن» عالی بود آقا!
    در زندگی خواب‌گاهی کاملاً این نوشته رو درک می‌کنم. و البته به عنوان یک حقیقت جامعه پذیرفتم و باهاش کنار اومدم
    پاسخ:
    ممنون :)
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی