بیوفایی در عصر دیجیتال
دوستی دارم که تا دیروز، یک خط در میان اسنپ را تبلیغ میکرد. هر جا و به هر بهانهای میگفت: اسنپ بگیرید. برای حمل و نقل درونشهری از اسنپ استفاده کنید.
امروز یک اسکرین شات از تپسی گذاشته و نوشته: بچهها! امروز تپسی تا ۲۰ هزار تومن مجانیه. امروز از تپسی استفاده کنید. از فردا دوباره اسنپ سوار بشید.
به نظرم اسنپ و تپسی، فقط یک مصداق ساده از اتفاق بزرگیه که در دوران جدید شکل گرفته و باید به عنوان واقعیت جدید پذیرفته بشه. وفاداری، به شکل سنتی امروز معنی نداره.
فرهاد امروز، اگر چهار تا تیشه میزد و میدید شیرین، شعورش رو نداره، با هشتگ کوه یا شیرین، یک کوه دیگه یا یک شیرین دیگه پیدا میکرد و برای اون تیشه میزد.
شیرین هم، احتمالاً با کمی جستجو با هشتگ تیشه، یه نفر دیگه رو پیدا میکرد که بهتر یا جذابتر از فرهاد باشه و با همون مکانیزم تیشه عشقش رو ابراز کنه.
اساساً همهی جوانب مفهوم وفاداری، چه در رابطه با انسانها و چه محصولات و چه برندها، در یک تحلیل سادهی اخلاقی خلاصه نمیشه. بلکه جایی در درون خودش به فرصتهای بیوفایی و امکانات برای بیوفایی و چالشها و هزینههای بیوفایی هم نظر داره.
دنیای امروز، نقطهی تعادل جدیدی میان فرصت و امکان و چالش و هزینه پیدا کرده و به نظر نمیرسه که بازگشت به دنیای سابق امکان پذیر باشه.
در چنین شرایطی، شاید منطقی باشه که ما هم به بازتعریف مفاهیم کهن بپردازیم.
+محمدرضا شعبانعلی
- يكشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۶، ۰۱:۰۷ ق.ظ