دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

کتاب هفته (31) - 1984

سه شنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۵، ۰۹:۱۸ ب.ظ


هنر در نگاه من ، مانند یک سیستم خطر هشدار از راه دور است و به فرهنگ مستقر امروز میگوید که قرار است در آینده چه بر سر آن آید..


+مارشال مک لوهان


http://bayanbox.ir/view/9166327820512254629/1339240383309383251.jpg



«جورج ارول George Orwell » در آغاز سال 1948 تصمیم به نوشتن کتابی گرفت که در آن پیش بینی خود از اوضاع جهان در سال 1984 (36 سال بعد)را بیاورد .

وی در این کتاب سانسور، تحریف حقایق تاریخی، تجاوز به حریم زندگی خصوصی افراد ـ با وسائلی از قبیل استراق سمع ـ استبدادهای دولتی  تحت نام دمکراسی و حقوق جامعه، توسعه تکنولوژی و استفاده دولتها از این ابزارها را برای کنترل مردم را پیش بینی کرده بود. (دوربین و دستگاه ضبط صدا از راه بسیار دور، باگ گذاری اماکن و حتی تختخواب افراد، نسخه برداری از مکاتبات مردم قبل از رسیدن به مقصد و ... و حتی تحلیل خورد و خوراک افراد مورد نظر با جمع آوری و بررسی آزمایشگاهی آشغالها و فضولات منازل و ....)

ارول در این داستان محیط زندگی سال 1984 را طوری مجسم کرده بود که مردم در یک جامعه ترس آور و پر ازنگرانی  زندگی می کنند؛ هرکدام از آن بیم دارد که دیگری مامور مخفی دولت باشد. این بی اعتمادی حتی میان برخی زن و شوهرها بوجود می آید و ... و در چنین محیطی، طبعا افراد برای گریز از بیم و ترس و سوء ظن و نااطمینانی، به اعتیاد و بی خیال کردن خود روی می آورند و از آنجا که خوشگذرایی و سرگرمی ممتد نیاز به پول گزاف دارد با توسل به انواع جرائم و قانونشکنی مخصوصا طُرُق کاغذی آن (کلاهبرداری، تقلّب و ...) به غارت یکدیگر و حتی دولت می پردازند و .... در چنین جامعه ای یک دسته کوچک منافع را به جیب می زنند و برای کنترل بر امور دولتی، نخست مطبوعات را خریداری و از آن خود می کنند تا بر مغزها تسلط داشته باشند و در چنین محیطی اخلاقیات و معنویات برای توده ها افسانه است و ....

پس از انتشار کتاب و تا دهه 1980 این پیش گویی ها به تدریج و عینا به حقیقت پیوست و وسعت اندیشه و اطلاعات، و دقّت مؤلف را در پیش بینی رویدادها ثابت کرد و وی را به صورت یکی از مشاهیر قرن 20 درآورد..


  • موافقین ۷ مخالفین ۰
  • سه شنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۵، ۰۹:۱۸ ب.ظ
  • Mohammad Mahdi ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی