دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

واجب الخطا

سه شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۰۷:۳۷ ب.ظ


میخواستم بنویسم من هیچوقت ادعایی نداشتم در مورد خوب بودن در هیچ چیز.. اما یاد یه دیالوگی افتادم در سریال روزی روزگاری ، که مراد بیک یه جاییش می گفت..من ادعایی ندارم..و جواب خاله لیلا هم این بود : همینم کم ادعایی نیست!

پس بهتره بگم که آدم کم ادعایی هستم ، در کل..خودم هم کاملا به این آگاه هستم که اگه ضعیف نه در بیشتر موضوعات آدم متوسطی هستم..با نظرات احتمالا اشتباه که دیگران این حقو دارند که برای خوندن انتخابشون کنند یا نه..تنها دلیل به اشتراک گذاریشون همینه..که به اشتباهات و ایراداتم پی ببرم ، نه هیچ چیز دیگه..

تو پست قبل یکی از سه نقطه های ناشناس همیشگی دو تا از غلط های املایی وحشتناک منو بهم یادآوری کرد..میتونست فقط واژه های درستو برام بنویسه..یا بگه که اونجاها اشتباه کردم..اما ربطش داد به یک موضوع دیگه که فکر میکنم هیچ ارتباطی با اون پست یا نوع اشتباهات من نداشت...

بهش خرده نمیگیرم..شاید به نظرش رسیده باشه ، که من جایی به اعتقاداتش بی احترامی کردم و از من دلخور بوده ..اما به جای اون نقطه در این جا حرفشو زده ، البته با یک مغلطه و استدلال خطا..

شاید هم فقط فکر میکرده ، کسی که غلط های املایی و نگارشی داره حق نداره بنویسه و یا در مورد موضوعی اظهار نظر کنه ..نمیدونم ، شایدم هم حق با اون باشه و من باید حداقل تا چند سال دیگه یا حتی برای همیشه خاموش باشم..

قصدم مطرح کردن یک موضوع دیگه بود..یادم میاد مواقعی رو که غلط املایی کسیو در پستی میدیدم و این موضوع رو فقط با املای درست اون واژه تو یک پیغام خصوصی بهش یادآوری میکردم..بدون تحقیر..بدون تمسخر..بدون هیچ نشونی..بدون اینکه به این فکر کنم که در بقیه پست هاش چه حرف های اشتباهی ( از نگاه من ) گفته..قصدم تمجید از خودم نیست ، چون این حرکت ، یعنی اصلاح اشتباهات دیگران بدون تحقیر و تمسخر رو ، یک رفتار کاملا معمولی انسانی میدونم نه یکجور فضیلت اخلاقی..

همونطور که گفتم..قصد من فقط ، درست یاد گرفتن و پی بردن به اشتباهاتمه..به هر شیوه و از زبون هرکسی هم که باشه..اما چه بهتر که این آموزش ، حس بدی رو به کسی منتقل نکنه...


  • موافقین ۷ مخالفین ۰
  • سه شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۰۷:۳۷ ب.ظ
  • Mohammad Mahdi ..

نظرات  (۳)

خیلی وقتا حواسمون نیست که کلمات و لحنمون در ارتباط برقرارکردن با دیگران چقدر میتونه روی اونها تاثیرگذار باشه ... گاهی تنها چند کلمه ی نابجا کافیه که به روحیه ی دیگری آسیب وارد کنیم ... خیلی وقت ها شاید اینکارو ندانسته یا از روی بی توجهی انجام میدیم اما به هر حال  طرف مقابل لطمه میخوره ...
من اصلا نمیخوام درباره ی تذکر دادن اشتباهات صحبت کنم ، چون خطاهای ناشی از حواس پرتی های ساده که برای همه ما ممکنه اتفاق بیفته به نظرم نباید دست مایه ی زیرسوال بردن سواد یا علمِ کسی بشه ، من بحثم سر این موضوع مهم هست که چرا ما آدم ها به قدرت کلماتی که مثل نقل و نبات بیرون می ریزیم توجهی نداریم ... یه بار یکی از بچه ها تهدید تو خالی یکی از استادا رو به حذفِ کسایی که غیبت هاشون زیاده ، طوری برای یکی از دوستام نقل کرده بود که " استاد حذفت کرده " و دوستم که قبلا هم اون درس و افتاده بود و به میگرن مبتلاست سردرد عصبی شدیدی رو تجربه کرد که نهایتا مشخص شد استاد صرفا تهدید کرده ... و من نزدیک بود از بیشعوری اون آدم گریه م بگیره که چطور با جو دادن سرِ یک جمله ی ساده یک شب خواب رو از چشم یک نفر گرفت ... 
کاش کلماتمون همیشه برای دیگران "حال خوب کن " باشه :)
پاسخ:
چه داستان بدی..به طرز عجیبی گاهی بی ملاحظگی آدم ها رو نمی فهمم..
فکر میکنم هممون کمابیش تجربش کردیم یا خواسته و ناخواسته باعث به وجود اومدن همین احساسات در دیگران شدیم..
واقعا بهتره اگه آدم نمیدونه چطور حرف بزنه سکوت کنه..
چه برخورد قشنگی :)
پاسخ:
: )
من دلیلِ اصلیِ چنین برخوردهایی رو نمی دونم. اما شاید بخاطر بازنگری هایی که در مفاهیم می خواهید داشته باشید و شاید بخاطر انتقادهایی که دارید حالا به هر چیزی، فرقی نداره کوچک و بزرگش، فکر می کنند اگه به شما هم انتقاد کنند و از شما هم خلافِ حرف هاتون چیزی ببینند چه شانسِ بزرگی نصیبشون شده. در پست هم گفتید. یکجور مقابله به مثل.
اما به هر صورت و به هر دلیل، خطایِ همدیگر رو باید به طور خصوصی به هم گفت. چه در فضای مجازی و چه در دنیای بیرون. جار زدن، و با لحن ناخوبی جار زدن، خوب نیست.
پاسخ:
کاملا موافقم باهاتون..
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی