دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

رنج های بیهوده ، سختی های مفید...

جمعه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۱۸ ب.ظ


انسان و جامعه ی خردمند، عاقلانه و حساب شده ، در جهت بدست آوردن منفعت های شخصی و جمعی سختی میکشد، نه در راه تحمل رنج های بیهوده ای که تنها دستآورد آن سستی، کاهلی و محدودیت در استفاده از توان کامل تمام  افراد جامعه، برای برطرف کردن مشکلات فردی و اجتماعی ست.


  • موافقین ۳ مخالفین ۰
  • جمعه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۱۸ ب.ظ
  • Mohammad Mahdi ..

نظرات  (۶)

من عادتای غلط روزه داری را ترک کردم و دیگه نه سرم درد گرفت نه معده و نه مشکل دیگه ای داشتم
مثلا خوردن آب سرد، پرخوری، کم خوابیدن و...

به نظر من اگر بخوایم مقایسه کنیم بین عملکرد یک فرد سالم در زمان روزه و غیر از اون، کسی که برای روزه گرفتن دلایل مشخص داره و با تصمیم خودش روزه گرفته باشه، این شخص قائدتا در کار و وظایف خودش کم نمیذاره و چه بسا روحیه‌ی بهتری پیدا کنه در ماه رمضان

منم با "خلاصه" تون موافقم و سعی می‌کنم در اولین فرصت درمورد calorie starvation بیشتر مطالعه کنم؛ شروعش هم با مقاله‌ای که شما معرفی کردید.
پاسخ:
خب با بقیشم موافق باشید !
شوخی کردم :) خوشحال شدم باهاتون حرف زدم..

- خود شما بدون این که چنین تحقیقی انجام بشه این پست رو نگذاشتین ؟ ...

- چرا صبحانه و نهار؟ سحری که هست (معمولاً از صبحانه هم بیشتر و مقوی‌تره)

- من فکر می‌کنم خدا قدرت روزه گرفتن رو می‌ده (این یه "درک" هست نه حاصل ازچیزی که دیگران گفته باشن) و نیز باور به "هدفی" که بخاطرش روزه می‌گیریم (در مقابلِ یک گرسنگی و تشنگی بی هدف)، شما اسمشو بذارید توهم یا تلقین یا ...، چه فرقی می‌کنه وقتی عملکرد حفظ بشه؟ (البته اگه این میزان از درک رو برای من قائل باشین که بدونم الان جسم و ذهنم مثل قبل کار می‌کنه یا نه)

- یه بار دیگه جملمو بخونید! گفته‌ام که افراد غیر مؤثر که روزه هم نمی‌گیرن رو اگه حذف کنیم، از افراد مؤثر که باقی می‌مونن و توان روزه گرفتن دارن، چند درصدشون مگه روزه می‌گیرن؟ (برای نمونه به اجتماعات کوچکتر مثل خونوادتون، دوستاتون، همکاراتون و ... نگاه کنید)

پاسخ:
من نظرمو بیان کردم تا شاید بتونم چیزهای جدیدی یاد بگیرم..هیچ وقت هم" ادعا " نکردم تمام حرفام درست یا علمیه..مشاهده کردم و بیان کردم..(کاهش ساعتای کار اداره ها..بی حالی و بدخلقی بیشتر کارمندان..بی حوصلگی دوستانم و شکوه و شکایت از این که نمیتونند با بازده مناسب درس بخونند ) اتفاقا گذاشتن این پست باعث شد فکر کنم شاید دارم اشتباه میکنم و بفهمم بعضی ها هم میتونند بدون گرفتن کالری و انرژی با بازده ی قبلی کار کنند..هرچند با اطلاعات فیزیکیم نخونه...

اصل حرف من همون چیزیه که شما گفتید برای بعضی ها " روزه دستاویز و بهانه ست برای خوب انجام ندادن کارها..من مطمئن نیستم تو این مورد خاص اسمش  طبق حرف شما " بهانه " ست یا " دلیل "

 {  مطابق مقاله ای که سال 2003 در European journal of clinical nutrition منتشر شده است، به طور خلاصه، بخش اعظم مطالعات انجام شده، تغییرات متابولیکی عمده ای را ثبت کرده اند اما مشکلات اندکی را گزارش کرده اند. کاهش پذیرش دارویی جنبه ی اصلی جنبه های منفی روزه می باشد. افزایش بد خلقی و شیوع سردرد، همراه با کمبود خواب و کسالت نیز رایج  است }

که طبق حرف ها و مشاهدات استقرایی شما میتونه بهانه و مطابق مرجع بالا ، گاهی میتونه واقعا دلیل باشه...
اما شما گفتید "
اصلاً روزه باعث سستی و کاهلی و غیره نیست و اگر کسی علت کم کاریش رو روزه عنوان می‌کنه داره بهونه میاره "  که به کار بردن واژه ی  " اصلا " فکر نمیکنم خیلی محتاطانه و درست باشه !

خلاصه اینکه هرکسی آزاده کاری که دوست داره انجام بده ( هرچند در کشور ما آزادی نیست )..من هم به طور کلی گفتم عاقلانه تر اینه که به جل مشکلات فکر کنیم نه این که اجازه بدیم بعضی چیزها دست و پامون برای انجام دادن بهتر کارها  ببندند...گفتم " دست و پا گیر " ...که اگه دست و پا گیر نباشند دیگه در حرف من مصداق پیدا نمیکنند  و به من هم ارتباطی نخواهد داشت چون هرکس مختاره به صلاحدید خودش کاری انجام بده که فکر میکنه بهترین نتایج برای خودش و جامعه به وجود میاره....


صرفِ نظر بقیه‌ی مردم و مسئولان کشور روی من تأثیری نداره. من مطلبی نمی‌نویسم و یا برای مطلب کسی کامنت نمی‌گذارم مگر این که بدونم به یک "درک شخصی" از اون مطلب رسیده‌ام و از این که صرفاً شنیده‌هام در مورد اون مطلب رو بیان کنم بیزارم. نگاه به روزه بعنوان "رنج بیهوده" با این درک مغایر بود و برای همین هم چیزی روگفتم که در خودم دوستام و خونوادم دیدم.

مطلبی که لینک کرده بودید خوندم. منظور من این نبود که وظیفه شناسی جای تغذیه رو می‌گیره. منظورم این بود که اصلاً روزه باعث سستی و کاهلی و غیره نیست و اگر کسی علت کم کاریش رو روزه عنوان می‌کنه داره بهونه میاره. می‌دونم از جمله‌ی "نمی‌ذاره روزه ... " استفاده کردم منظورم این بود که روزه دستاویز و بهونه قرار نمی‌ده. در مورد خودم حرف بزنم: روزه هیچ وقت باعث کاهش کارایی من نشده.

تقویت روحیه و اراده و تاًثیرات جسمی رو از این بابت گفتم که از واژه‌ی بیهوده استفاده کرده بودید. اگر نه این‌ها علت روزه گرفتن نیست، از اثرات جانبی اونه.

درمورد فواید جسمی منظورم مطالبی که در رسانه‌ها عنون می‌شه نبود. مصرف ذخایر بدن و جایگزین کردن ذخایر جدید و امساک غذایی در پیشگیری از پیری و سرطان مؤثره (از زبان متخصص)

متوجه نشدم مقایسه با سایر کشورها به این قضیه چه ارتباطی داشت. حتی اگر فرض اثر روزه بر کاهش عملکردها رو درست بدونیم مگر چند درصد مردم مؤثر در توسعه‌ی ایران توی این یک ماه (نه کل سال!) روزه می‌گیرن؟ (اگر افراد پیر، افراد بیمار، بچه‌ها و خانم­ها در مواقعی که روزه نمی‌گیرن مثل بارداری و غیره رو تصور کنیم که مؤثر نیستن)

پاسخ:
خب این نظر شخصی شماست و چون احتمالی تاثیرات روانی اعتقاداتتون در نتایج تاثیر گذاشته خیلی برای من معتبر نیست..میتونید از چند آدم بی طرف در روزهای عادی سال بپرسید تاثیر نخوردن غذا و آب ( صبحانه و نهار ) بر عملکرد کاری بعد از ظهرشون چیه..

کار علمی تر اینه که گروهی در نظر گرفته بشن و اگه معیاری وجود داشته باشه عملکردشون بررسی و با زمان های دیگه مقایسه بشه..گاهی تصورات ما از عملکردمون با واقعیت هم خوانی نداره..و یک نفر باید از بیرون و بالا اونها رو بررسی کنه.

"حتی اگر فرض اثر روزه بر کاهش عملکردها رو درست بدونیم مگر چند درصد مردم مؤثر در توسعه‌ی ایران توی این یک ماه (نه کل سال!) روزه می‌گیرن؟ (اگر افراد پیر، افراد بیمار، بچه‌ها و خانم­ها در مواقعی که روزه نمی‌گیرن مثل بارداری و غیره رو تصور کنیم که مؤثر نیستن) "

عجب حرفی زدید ! اتفاقا آدم های سالم و موثر قاعدتا باید روزه بگیرند ( که میشن مثلا جامعه ی آماری ما و افراد موثر در رشد کشور ) نه  افراد پیر، افراد بیمار، بچه‌ها و خانم­ها در مواقعی که روزه نمی‌گیرن مثل بارداری و غیره..که اصلا روزه نمیگیرند و تاثیر مثبتی  هم بر رشد اقتصادی جامعه ندارند..

سلام
تعریف منفعت های شخصی و جمعی چی هست؟
جامعه عاقل چه جامعی هست؟
ممنون
پاسخ:
سلام
( نظر من ) مواردی هستند که باعث رشد و پیشرفت و رفاه افراد یک جامعه میشه..
دومی در پست به صورت خلاصه گفتم..
سلام. اولش نفهمیدم منظورتون از رنج‌های بیهوده چیه بعد به نظرم رسید احتمالاً روزه داری منظورتونه. درسته؟

اگر این طوره:
 "به نظرم می‌رسه" که از بیرون و از یه فاصله‌ی دور به روزه نگاه کردید (و همیشه کسی که بیرون ایستاده درست‌تر نمی‌بینه (ملامتگو چه می‌داند میان عاشق و معشوق و اینا مثلاً). تجربه‌ی شخصی من می‌گه که اگر کسی وظیفه شناس باشه و به  کارش علاقه‌مند، اجازه نمی‌ده روزه روی کارش اثر بذاره و کسی که اینا رو نداره روزه براش بهونه‌ی سستی و تنبلیه و بعد از ماه رمضون هم بهونه‌های دیگه‌ای داره.
بعلاوه تأثیر مثبت روزه روی تقویت روحیه و اراده و سلامت جسمی رو هم نادیده گرفتین
بله اگه کسی تنها دستآورد روزه‌دایش سستی باشه که یکی جای بزرگ کارش می‌لنگه و باید اصلاحش کنه ولی به نظرم رسید کلّیت روزه موردنظر شماس
پاسخ:

سلام..هر طور دوست دارید میتونید برداشت کنید..


اتفاقا به نظر من از بیرون خیلی بهتر میشه به قضیه نگاه کرد ( هرچند نمیشه گفت لزوما برداشت درستیه )
 من که از بیرون نگاه میکنم عملکرد و نتایج میبینم در عوض کسی که ( از درون ) سرش به کار خودشه متوجه اثرات توهم و تلقین در عملکردش نمیشه..

نگاه شما مثل بقیه ی مردم و  مسئولان این کشوره..که فکر میکنند میشه جای خالی یک چیز با چیز دیگه ای پر کرد.. و شما دارید میگید جای خالی انرژی و سوخت در بدنو میشه با وظیفه شناسی پر کرد ! ( به این مطلب صرفا جهت یک مثال در یک موضوع دیگه نگاه کنید )

به نظر من بدون پیشفرض یک و دو  و . .. شاید بشه یک نتیجه رو رقم زد ، اما من دارم در مورد رشد پایدار و بهترین کارایی صحبت میکنم .

وقتی ورزشکاری بخواد به بهترین عملکردش برسه عاقلانه ست بگه که تغذیه مهم نیست و من با صرفا تلاش زیاد و وظیفه شناسی به همه جا میرسم و بقیه فاکتورها رو در نظر نگیره ؟ منظورم اینه که بالاترین کارایی چه زمانی بدست میاد ؟
احتمالا هر ورزشکار حرفه ای علاوه بر یک مربی تمرین دهنده ، مشاور تغذیه و ... خواهد داشت.. و این مشاور تغذیه یک آدم متخصص در زمینه کارش خواهد بود و نه مثلا یک استاد فلسفه !

در مورد روزه داری هم بهتره از متخصصانش بپرسید که آیا بهترین روش های ممکن برای تقویت روحی و اراده هست و آیا اصلا ارتباطی به این موضوعات هست یا نه ؟! یا به نتایج مردم سرزمین های دیگه نگاه کنید و مقایسه کنید که آیا اون ها بدون روزه داری و روش های مشابه به هدف هایی که تعیین کرده بودند رسیده اند یا نه ...

و اینکه کدوم تاثیرات مثبت بر سلامت جسمی ؟ اگه دقت کنید مشاوران تغذیه هم راهکار برای کاهش آسیب ها میدن نه این که توصیه اش کنند به عنوان برنامه ی غذایی ! اگه پیش یک متخصص تغذیه آگاه و بی طرف رفتید و گفتند ساعت ها غذا و آب نخورید و این بهترین برنامه غذایی برای بالاترین کارایی و سلامت بدن شماست ، بله این کارو بکنید !


+لطفا باز نظرتون بنویسید و اگه اشتباه میکنم در جایی بگید ...


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی