دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

تاثر یا تقلب

پنجشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۱ ق.ظ


چطور میتوان فهمید که چیزی تاثیر است یا تقلید؟ یعنی چطور می‌شود فهمید که با اصل تاثر طرفیم یا رنگ تقلب؟ این دو بیت را بخوانید:

در سراپای وجودت هنری نیست که نیست..
عیب‌ات آن است که بر بنده نمی‌بخشایی!

سعدی


غیر از این نکته که حافظ ز تو ناخشنود است
در سراپای وجودت هنری نیست که نیست!



و حالا این دو را :

کجا خود شکر این نعمت گزارم؟
که زور مردم آزاری ندارم!

سعدی


من از بازوی خود دارم بسی شکر
که زور مردم آزاری ندارم...

حافظ


اگر بگیریم که هر دو نمونه، قطعا از ابیات سرایندگان‌شان است و در بیش‌تر نسخه‌ها موجود، با دو شیوه‌ی تاثیر پذیری رویاروییم. قضاوت با خودتان...

+سعید عقیقی

  • موافقین ۸ مخالفین ۰
  • پنجشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۱ ق.ظ
  • Mohammad Mahdi ..

نظرات  (۳)

سلام

بله خیلی بهترم. چند وقتی بود حس می کردم ساق پام خیلی ضعیف شده. راه رفتنی انگار می لنگیدم. دوچرخه سواری نفس کم میاوردم. تپش قلب داشتم و یه جورایی انگار کوک بدنم ناساز میزد! بعد کلی آزمایش و عکس، گفتن تراکم استخوانت به نسبت سنت پایینه و دوچرخه نباید شیب بری و برا قلبت باید ویتامین 1ب بخوری و خلاصه الان خیلی خوبم شکر خدا. داروها دارن جواب میدن.

پاسخ:
خداروشکر که بهترید.
خب هر از چندگاهی برید آزمایش بدید تا قبل آسیب مشکل مرتفع بشه. خوشحالم که الان خوبید :)

سلام

به نظر من تاثیره. حافظ بعد سعدی بود. غزلش کم از سعدی نذاشته حتی میشه گفت شیرین ترش کرده و مفاهیم جدید آورده. اگه بیت سعدی رو با پس و پیش کردن تو کلمه عینا آورده به نظر من به خاطر وزنی بوده که انتخاب کرده والا عینا میاورد. همچنین خواسته به سعدی اظهار ادب و ارادت کنه.

برا اثبات تقلب خود تقلب کافیه. چون نمیتونه به پای اصل برسه.

راستی من هنوز اون دو تا فیلم رو ندیدم. این هفته کلا درگیر دوا دکتر بودم. ان شالله فردا می بینم.

ممنون

پاسخ:
سلام
الان بهترید؟
این دو بیتم هست:
برد کشتی آنجا که خواهد خدای
وگر جامه بر تن درد ناخدای(فردوسی)

خدا کشتی آنجا که خواهد برد
و گر ناخدا جامه بر تن درد(سعدی)
پاسخ:
مثال خوبیه.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی