دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

دچــآر باید بود..

گیرم که هم نیابم، شادم به جستجویش!

در مورد یادگیری (1) - در جستجوی مثال نقض !

شنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۶، ۰۲:۵۴ ب.ظ


یکی از شیوه های فساد انگیز در تربیت ما باور به مفهوم " درست بودن مطلق " و تربیت ذهن غلط یاب و تناقض یاب است.جانداران دست آموزی شده ایم که سالها تربیت یافتند تا به غلط ها و تناقض ها واکنش نشان دهند.سربرافراشته و دندان تیز کرده آماده شدیم تا غلط ها را دریابیم و پیروزمندانه در نقض گفتار دیگران نبوغ و هوشمندی را تجربه کنیم.غافل از اینکه زندگی شبیه تست های کنکور نیست که سه گزینه کاملا غلط برای رد کردن و یک گزینه کاملا درست برای انتخاب داشته باشد. 

این دانش آموزان اما حالا،وارد جامعه شده اند.جایی که هیچ چیز به طور مطلق در آن درست نیست.تاکید میکنم هیچ چیز..درست نبودن هم معنای غلط بودن نمیدهد.چون کمتر چیزی هم به صورت مطلق غلط و اشتباه است.

پس اگر کسی در حال صحبت در مورد جامعه است و تو هجوم میبری به سمت کامنت ها تا بی سوادی و نفهمی و کم تجربگی و نگرش محدودش را به سخره بگیری،درواقع خودت را مسخره کرده ای.چون نویسنده احتمالا میداند حرف،پیشنهاد،یا راهکارش به طور مطلق درست نیست. 

پس دفعه ی بعد که خواستیم مثال نقضی از ذهنمان بیرون بکشیم و تاکید کنیم "همه ی جنبه ها دیده نشده است" به این موضوع هم فکر کنیم.

ذهن غلط یاب باعث میشود که هر حرف جدیدی که را میشنویم دنبال چیزی خلاف آن باشیم و بعد از اینکه موردی پیدا کردیم حرف های دیگر را نشنویم و چیز جدیدی یاد نگیریم.این در روند یادگیری مفید نیست،نه اینکه به طور کل بد باشد!

حقیقت آن است که در حوزه ی علوم انسانی هیچ چیز با مثال نقض حل نمیشود. باید دید ادعای شما چند مصداق دارد و ادعای من چندتا..آنوقت میفهمیم حرف هردومان میتواند درست باشد. یکی کمتر و دیگری بیشتر.


  • موافقین ۷ مخالفین ۰
  • شنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۶، ۰۲:۵۴ ب.ظ
  • Mohammad Mahdi ..

نظرات  (۳)

  • نجّار نجّاری
  • مطلق‌بینی انگارکه قوی‌ترین مانعِ تجربه کردن و شنیدن احوال و بیان بقیه‌س؛باعث تفسیر بدونِ پشتوانه علمی میشه.من گزاره‌ی اولو حقِ مطلق می دونم پس تفسیر من از بقیه‌ی گزاره ها صرفاً و صرفاً برای توجیه کردن همون چیزی که مطلق خونده شده هست و اورده میشه.جهان نسبی ولی،آدمو آروم و تا حدی خاضع می کنه،چون همیشه شک می کنه که داده‌ی من درست‌تره یا گزاره بقیه.حق میده که کسی ممکنه مصداق بهتر و کامل‌تری از چیزی که من می گم رو ادعا کنه،پس می‌شنوه و یاد میگیره.
    ولی مشخصاً نسبی‌ دیدن مسئله ها، خودش کم آفت نداره، که اینم  باز باید در راستای "نسبی بودن" قضایا گفته شه که، نسبی دیدن هم حق مطلق نیست. [:)]
    پاسخ:
    حتی موقع حرف زدن هم تو کلامت نمود داره و خیلی بیشتر احتیاط میکنی در صحبت کردن ، از ممکنه و شاید و..بیشتر استفاده میکنی و قطعیت تو حرفات کاهش پیدا میکنه..
    این نسبی دیدن زمانی مفیدتره که آدمهای روبه روت هم همینکارو بکنند..
    نه حق مطلق نیست..مثلا تو علوم دقیقه !
  • مــیـمـ‌‌‌‌ ‌‌‌‌
  • :/
    چقد من اینجوری ام
    الان شما مینویسید اینجوری نباشید خب😂

    همین ویژگی علوم انسانیه که اونو جذاب میکنه:)
    پاسخ:
    نباشید خب
    به خودتان بیاید خانوم میم :)

    آره واقعا :)
  • ف.ع ‏ ‏‏ ‏
  • چقدر این روزا با این نوع اذهان غلط یاب برخورد داریم...
    پاسخ:
    اره زیاد هستیم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی